tel./fax: 22 613 91 65 ps249@eduwarszawa.pl

Rodzice bawiąc się z dzieckiem doskonalą jego rozwój, uczą rozwijać i doskonalić wszelkie umiejętności. To często daje radość obojgu. Zabawa może wspierać rozwój na wielu płaszczyznach: emocjonalnej (wyzwala  wyrażanie  uczuć, pragnień, rozładowuje napięcie związane z przeżywanym stresem, uczy się radzenia sobie z trudnymi emocjami), poznawczej ( uczy postrzegania nowych kolorów, kształtów, przedmiotów, pomaga poznawać rzeczywistość, usprawnia koncentrację), fizycznej (rozwija mięśnie, ćwiczy koordynację, wspomaga sprawność manualną), społecznej (uczy współpracy, relacji, dzielenia się, przestrzegania reguł, doświadczania sukcesów i porażek).

A najważniejsze – to budowanie pozytywnej więzi pomiędzy dzieckiem, a rodzicem za pośrednictwem zabawy. Przyjemnie spędzony wspólny czas, bliskość, uwaga osoby dorosłej skupiona na dziecku, kontakt fizyczny – wszystko to wpływa na budowanie bliskości emocjonalnej między rodzicem a dzieckiem. Doświadczenie zabawy z rodzicem, wspólnie spędzony czas, w którym było się w centrum uwagi i jego troski.

Oto kilka propozycji zabaw wspólnych z dzieckiem:

  1. TOR PRZESZKÓD

Zbudujcie go razem! Możecie wykorzystać poduszki, zabawki, krzesła, pudełka. Ustawcie je w wybranej przez siebie kolejności. Możesz także zawiązać między meblami sznurek pod którym trzeba będzie się przeczołgać. Wymyślcie sposoby zaliczenia bazy. Na przykład, gdy dziecku uda się dotrzeć  do danego miejsca, musi wykonać jakieś zadanie – oczywiście takie, które będzie w stanie wykonać ( trafić piłką do koszyka, dotknąć piłeczki czy innego przedmiotu, zdmuchnąć świeczkę – możliwości jest naprawdę wiele, wszystko zależy od indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka).

  1. WSPÓLNE CZYTANIE

Czytamy dziecku książeczkę i pokazujemy umieszczone w niej ilustracje. Możemy też prowadzić rączkę dziecka na daną ilustrację gdy pojawia się opis, który o niej mówi.

  1. KOLOROWA PIANA

To forma malowania przynosząca mnóstwo frajdy. Potrzebujecie: białego brystolu, szklanki, farbek i płynu do mycia naczyń. Do szklanki dodajcie trochę płynu do naczyń oraz farby i zamieszajcie. Zanurzamy palce w szklance i nimi malujemy. Jest to świetna alternatywa dla tradycyjnego malowania. Zachęcamy każdego do spróbowania.

  1. SPACEREK

Rozkładamy w pokoju na podłodze ,,dary jesieni” (kasztany, żołędzie, suche liście), włączamy muzykę i spacerujemy wydając różne polecenia . Na przykład ,,podnosimy liście” – maluch kuca i udaje, że zbiera coś z podłogi, ,,zrywamy jabłka”- dziecko wyciąga rączki do góry udając, że po coś sięga. To ciekawa zabawa ruchowa ucząca wykonywania poleceń.

  1. WSPÓLNE ROBIENIE POSIŁKÓW

Jeśli jest to w zasięgu możliwości naszych dzieci, to możemy je zachęcić do pomocy przy robieniu kanapek. Wcześniej przygotowujemy pokrojone warzywa, wędliny, ser czy inne produkty i wspólnie z dzieckiem układamy je na kanapki.

Aleksandra Rzeźwicka

Psycholog